Aero Minor II 1946 - 1951
Forum › Lidé › Pokec › Minor III.
Minor III.
Mám potřebu si popovídat, vyjádřit názor ...prostě pokec :o)
odeslat nové téma    Odpovědět na téma    _PRINTER    Obsah fóra ›  Pokec

Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
minor8098
MINORISTA
MINORISTA


Založen: Úno 01, 2022
Příspěvky: 18
Bydliště: Praha 17
OdeslatZaslal: St Úno 23, 2022 9:06 pm
Předmět: Minor III.

Pánové Minoráři,

Kauza Minor III. - kdo o tom něco ví nebo má nějaké materiály, pište nebo mi dejte vědět. Bylo jich několik málo prototypů, než to celé bylo odpískáno ve prospěch Poláků a jejich následné Syreny.
Díky všem. Smíšek

_________________
Minorem na Lipno 1963.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky
aerominor
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Bře 06, 2012
Příspěvky: 610
Bydliště: Horní Počaply
OdeslatZaslal: Pá Úno 25, 2022 12:26 am
Předmět: Re: Minor III.

Minor se Syrenou nemá nic společného a nikdy neměl. Jsou to jen tradované nesmysly stejně jako ty o Saabu. Prototyp trojky byl nejpíš jen jeden a pak byla zaříznuta.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Galerie
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Led 28, 2012
Příspěvky: 2589
Bydliště: Brno
OdeslatZaslal: Pá Úno 25, 2022 8:00 pm
Předmět: Re: Minor III.

Jediný společný prvek se Syrenou i Saabem je technika DKW.
U Syreny to byl licenční motor používaný na požárních stříkačkách.
>>I u nás se v PPS8 používal motor z Minora.
U Saaba to byl licenční motor používaný také pro nějaké pomocné technické zařízení.

S tím se u všech aut svezl použití konstrukce hnací přední nápravy, která je od DKW Meisterklasse přes JAWA Minor I, IFA9, Wartburg, P70, Trabant.... Saab.
Minoráři ve Švédsku využívali s výhodou kompatibility některých dílů s prvními Saaby.

Minor III připravil Rudolf Vykoukal.


Přidám povídání pamětníka, pana Prepury:
:
Verze Minora zvaná „Nároďák“ se širší karosérií měla čtyřválcový čtyřdobý motor boxer o objemu asi 900 cm3 , znám to pouze z vyprávění mého otce, který s ním jezdil v běžném podnikovém provozu jako testující řidič. Bohužel motor měl konstrukční vadu, ve snaze o maximálně kompaktní konstrukci byly štefty pro stažení hlavy příliš blízko válců nebo sacího kanálu a motor v malém množství ale vytrvale odsával vodu z chladicí soustavy. Můj otec to zjistil, po kontrolní rozebírce se zjistila i příčina, tak ote c na to dával pozor, a mimo kanistru s benzínem měl ve voze i dva kanistry s vodou. Bohužel, s novým vozem se chlubil i tehdejší ředitel ing. Štochl, který si vůz půjčoval na večerní mecheche stranických funkcionářů. Při jedné z vyjížděk do mělnické vinné oblasti samozřejmě kašlal na kontrolu vody v chladiči, na což ho otec upozorňoval, a motor bez vody kompletně zlikvidoval totálním zadřením. Výroba automobilů v tehdejších Leteckých závodech ale již byla trnem v oku škodovácké a armádní lobby v plánovací komisi, tak byl celý projekt dán k ledu, v MB se začal vyrábět Škoda Tudor a Motorlet se začal chystat na výrobu motoru M05 pro korejskou válku.

Nároďák pak fungoval coby soukromý vůz jednoho z mistrů v Iranu již s klasickým Minorským dvoudobým dvouválcem, „čumák“ vozu ale byl jiný. Nejsem si jist, jestli se tam také zkoušel po čtyřválci také onen dvoudobý tříválec, vím, že o tom motoru otec také mluvil, ale jestli se zkoušel také v onom nároďáku nevím. Vím jenom, že když se v 50. létech objevila tříválcová dvodobá IFA, předchůdce Wartburga, z tehdejšího východního Německa, tak otec říkal, no to od nás okopírovali, my už jsme to měli před 10 lety.

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky Galerie
minor8098
MINORISTA
MINORISTA


Založen: Úno 01, 2022
Příspěvky: 18
Bydliště: Praha 17
OdeslatZaslal: So Úno 26, 2022 1:51 pm
Předmět: Re: Minor III.

Tak tedy informací je málo a jsou kusé, ty obecné téze, že z Minora není Syrena se táhnou celým socialismem až do dnešních dob. Já tedy v době cca 1968/69 četl v tehdejším SM texty kapitoly z historie našeho autoprůmyslu - a o chybách a nesmyslech po r.48 a v letech padesátých. Kauza Minor II/III byla jedna z nich a to mě opravdu zajímalo protože naše auto bylo Minor.
Žádný Tudor, Sedan, Spartak, Oktávie natož embéčko. Nic z ciziny, jen bytelný Minor. Byly tam v pohledu dnešní doby skutečná fakta.

Další věc je ten Saab. K tomu jsem někdy před 10-12 lety četl na netu článek -o tom jak Němci za války přepustili nákresy i plány pro ně neperspektivních dvoutaktů Minora I. do země, odkud brali suroviny pro válečný průmysl.
Přičemž v tom Švédsku to později vylepšili atd., ale s dvoutakty Saaby vyráběli dlouho.

Tedy já osobně nemám za to, že tam nejsou spojitosti atd., nicméně to prozatím stačí, budu to muset propátrat a najít.
Ostatně o Syreně napsal článek již loni Hyan, ale právě proto se mi to nezdá. Pamětníci poválečných dob i 50s jako byl můj otec věděli rozhodně více.

Rancher - k popisu "Nároďáku" můžeš sdělit více.
Díky a pěkný den.

_________________
Minorem na Lipno 1963.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Led 28, 2012
Příspěvky: 2589
Bydliště: Brno
OdeslatZaslal: So Úno 26, 2022 5:24 pm
Předmět: Re: Minor III.

minor8098 :
Rancher - k popisu "Nároďáku" můžeš sdělit více.
Díky a pěkný den.
Aniž bych se tomu bránil, neuvedu. To, co se Ti podařilo udělat s textem o Syreně a Saabu mne přesvědčilo, že mlčeti - zlato. Smíšek

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky Galerie
minor8098
MINORISTA
MINORISTA


Založen: Úno 01, 2022
Příspěvky: 18
Bydliště: Praha 17
OdeslatZaslal: Ne Úno 27, 2022 9:57 am
Předmět: Re: Minor III.

No rozumím. To chce klid, ok. Klídek

_________________
Minorem na Lipno 1963.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma    Odpovědět na téma    _PRINTER   Obsah fóra ›  Pokec
Strana 1 z 1
Časy uváděny v GMT + 1 hodina



Přejdi na:  


Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžete připojovat soubory k tomuto fóru
Můžete stahovat soubory z tohot fóra


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy