| ||
|
Nové modely motocyklů a automobilů Jawa
Posted by: Chong on Thursday May 24, 2012 (06:13:21) (3796 Reads)
Píše se rok 1945, je září a v prvním čísle 27.ročníku časopisu Auto vychází obsáhlý článek představující nové výrobky továrny Jawa. Nic objevného, co byste neznali se nedočtete, ale PÍŠE SE ROK 1945!, takže jde o jedno z prvních představení.
Víme všichni, jak to vypadalo s naším motorismem před šesti lety, když motory jeden za druhým zmlkávaly, kdy život na silnicích již nepulsoval veselou jáwskou červení, ale odpornou šedí nepřátelských vozidel našich „ochránců“. Avšak v každé beznaději obyčejně bývá též trochu naděje. Záleží jen na tom, nesvěsit hlavu a nesložit trpně ruce v klín. Nám bylo jasné, že boj panovačných Němců je marný a pře dem prohraný. Věděli jsme, že zlo nemůže nikdy zvítězit a v této neochvějné víře v rámci hesla „všechno zlé pro něco dobré“, jsme tajně pracovali na přípravách nových typu motorových vozidel. šestiletá doba poroby umlčela sice československé motory, avšak neumlčela činnost našich konstruktérů. Počítali jsme s příslovečnou německou tupostí, která si ne všimne toho. co má přímo na očích. a těch šest let jsme náležitě využili k přípravě nových zdokonalených typů k poválečné výrobě. V dřevěné boudě takzvané „chytrovně“ v ohradě naší Jawa Služby, bylo plánovitě postaveno více než 20 prototypů motocyklů a 9 prototypů lidového vozu, které byly zkoušeny takřka přímo před očima německých drábů. A tak již v roce1942 si možná leckterý bystrý motorista povšiml, že v záplavě šedých vojenských vozidel se proplétají motocykly a vozy zcela odlišné konstrukce, natřené také vojenskou barvou a opatřené čísly SS s neméně po divnou značkou BWM, která byla snadno zaměňována s BMW. Byly to naše prototypy, tajně vyráběné a zkoušené. Nové Jawy. oblečené v šedý kabátec.který jim mimochodem vůbec neslušel. ujely tak přes 100.000 kilometrů na německy benzin, aby prokázaly svým tvůrcům svoji zdatnost a schopnost výroby po skončení války. Jen díky pochopení a oddanosti našich dělníků, kteří v továrně, pod přísnými zraky kontrolních německých orgánů, vyráběli mezi vojenskou prací také součásti nových typů, je Jawa dnes při pravena uspokojiti ty nejnáročnější motoristy dokonalým typem 250 ccm. Pro automobilisty je připraven nový model osvědčeného vozu Jawa Minor, jehož konstrukční novinky budou zdrojem překvapení pro odborníky. Jak dalece se nebezpečná práce našich techniků pod vedením šéf konstruktéra motocyklu p. Josifa a šéfa konstrukce automobilů R. Vykoukala podařila, poznáte zatím podle stručného technického popisu a fotografií, kterým můžeme přátelům motorismu prozatím posloužiti. Motocykl je zcela nové, pokrokové konstrukce, jejíž některé prvky nebyly dosud v technickém světě uplatněny a jsou také přihlášeny k patentování. Nová Jawa 250 ccm má uzavřeny rám ze čtyřhranných svařovaných trubek: z ocelového plechu. Přední vidlice je teleskopická k patentu přihlášené konstrukce. V její hlavě je organicky začleněn mohutný reflektor, kterýžto způsob byl na světě po prvé řešen tímto uspořádáním. Motor, přihlášený k patentu, je dvoutaktní s plochým dnem pístu, originálně řešené blokové konstrukce se zakrytým karburátorem. Motocykl má dobře vyzkoušené pérování kryté ocelovými pouzdry, odpružené spirálovými pery. Má čtyřrychlostní skříň s automatickým měněním rychlostí bez vypínání spojky, kterýžto způsob je rovněž přihlášen k patentu. Rychlosti lze měniti bezhlučně pouhým sešlápnutím nebo zvednutím páky nožního řazení. K vyznačení zařazených rychlostí je použito elektrického světelného systému, který je přehledně umístěn na benzínové nádrži. Sedlo je nové konstrukce, zavěšené vpředu na otočném čepu. Pérování sedla je stavitelné podle váhy jezdce. Tlumení sedla děje se třecím tlumičem. Stroj dosahuje rychlosti 100km/hod a průměru přes 80km/hod, při jízdě na otevřené silnici. Váha motocyklu - i se zadním pérováním je 105 kg a nebylo jí docíleno dosud u žádného stroje stejné kategorie. To je také zatím vše, co vám můžeme říci o novém modelu Jawa 250 ccm do té doby, než budou vydány podrobné prospekty. Vůz Jawa Minor pokročil také ve své konstrukci daleko kupředu. Je řešen jako prostorná čtyřsedadlová limousina, která poskytuje opravdové pohodlí a dostatek místa i 4 nejsilnějšíma největším osobám. Vůz má řadu technických vymožeností přihlášených k patentování. Motor vozu byl posunut před před ní hnací nápravu, kteréžto uspořádání má řadu výhod jako: možnost zvětšení prostoru karoserie v podélném směru, větší zatížení předních hnacích kol, ideální přístupnost všech orgánů motoru a velmi snadná demontáž celého motoru (podle zkoušek trvala tato demontáž cca 25 min.) Motor obsahu 615,75 ccm,stojatý dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním osvědčené patentované konstrukce je i s převodovou skříní pružně uložen na zvláštních gumových blocích. Tím bylo dosaženo velké pružnosti v chodu celého vozu a absolutní tichosti a nehlučnosti. Rychlostní skříň je třístupňová se. zpětným chodem. Čtvrtá rychlost je provedená jako rychloběh, t.j. přesazena o 20% do rychla. Rychloběhem se snižují otáčky motoru o 20%, což má vliv na zmenšení opotřebení motoru a na menší spotřebu. Užívá se ho jen na dlouhých tratích. Zasouvání rychlostních stupňů je velmi snadné a je ovládáno ruční páčkou pod volantem. Jednotlivé polohy stupňů jsou přehledně určovány zvláštní kulisou na výzbrojové desce. Zpětný chod je opatřen pojistkou proti nesprávnému zasunutí zpětné rychlosti. Zadní náprava je výkyvná systému klikového, odpérovaná příčným listovým pérem, jehož konce klouzají ve dvou polokoulích, zhotovených z umělé tvrdé hmoty — textgumoidu. Toto zavěšení péra je patentováno. Tlumení kmitů zadní nápravy obstarávají dva hydraulické tlumiče. Uspořádání této klikové výkyvné nápravy má proti běžným nápravám kyvadlovým tu výhodu, že při propérování vozu, pohybují se obě kola ve svislé poloze, což má značný vliv na stabilitu vozu. Přední náprava je vytvořena dvěma osvědčenými výkyvnými polonápravami systému paralelogramového, sestávajícího z příčného listového péra a výkyvných ocelových ramen. Tlumeni přední nápravy je provedeno dvěma šikmo položenými olejovými teleskopickými tlumiči. Rám vozu tvoří ústřední podélný nosník čtyřhranného profilu, zhotovený z kvalitního ocelového plechu. V přední části je rám rozvidlen a vyztužen přivařenými postranicemi a dvěma trubkovými příčkami. Karoserie vozu je velmi elegantních linií s originální maskou chladiče. Reflektory jsou zapuštěny v předních blatnících. Dvoje široké dvéře mají vysouvací skla a zapuštěné klikové závěry. Váha celého vozu s benzinem a reservní pneumatikou je pouze 685 kg, což znamená, že ze známých čtyřsedadlových vozů je zatím na světě nejlehčí. Abychom názorně doplnili stručný popis našich nových strojů, přikládáme také několik fotografií, které aspoň částečně uspokojí naše i nedočkavé přátele. Doufáme, že snad již příští rok budeme moci naše výrobky představiti veřejnosti na některém z uspořádaných veletrhů. Jedině tak bude míti každý možnost na vlastní oči se pře svědčiti, jak dalece se nám naše zakázaná šestiletá činnost po dařila. Budoucnost nechť rozhodne o výsledcích naší práce pro osvobozený čs. motorismus.
Links to Related Articles |
Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz