Aero Minor II 1946 - 1951
_TOGGLE
Hlavní nabídka

_TOGGLE
o uživateli

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: Bell37
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 128

Registrovaných on-line:
Registrovaných: 0
Návštěvníků: 24
Bots: 1
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE
Minorysti

_TOGGLE
o---=(@)=---o
www.automobilovedily24.cz



_TOGGLE
Jazycy
Český English

Domácí tisk současný

RUDOLF VYKOUKAL

Napsal: Martin den: Středa Leden 02, 2013 (21:06:11)   (2439 přečtení)

 

Prevzato

Zdroj

Svět motorů 11 - 89
Ing. Rudolf Vykoukal se jako konstruktér významnou měrou zasloužil o rozvoj československého lidového automobilu v posledních letech před 2. světovou válkou a po ni. Narodil se v roce 1905 a po povinné školní docházce ve Zlíně absolvoval průmyslovku v Brně. Během roku sháněl peníze na živobytí kondicemi a o prázdninách si přivydělával ve strojírnách u Baťů, jak říkával. Byla to tvrdá, ale užitečná příprava do života. Po škole nastoupil jako konstruktér do automobilky Wikov v Prostějově, kde 1,5 roku pracoval na vývoji spalovacích motorů.

Pak byl 5 let v brněnské Zbrojovce, kde pracoval ve zkušebně motorů a ve vývojové konstrukci. Jmenování tehdejšího ředitele Zbrojovky generálním ředitelem ČKD a zamýšlené začlenění Zbrojovky do ČKD mu otevřelo cestu do Prahy a do automobilky Praga, kde byl v roce 1930 přijat jako projektant a začal pracovat na konstrukci společného typu. Když zamýšlené společenství ztroskotalo, zůstal v Pragovce a první jeho konstrukcí byl ,spodový" čtyřválec 1500 cm3 pro tzv. „americkou" piccolu. Tento motor se značně lišil od původního „litru", jednak samostatným sacím potrubím (dříve v bloku motoru), jednak pohonem dynama a vodního čerpadla. Ing. Vykoukal s úsměvem vzpomínal, jak bojoval o zavedení klinového řemenu namísto původního koženého. Potom významnou měrou spolupracoval na tehdy novém lidovém voze Praga Baby a podílel se i na nejluxusnéjšírn typu Praga Golden. Jeho velkou zásluhou bylo zavedení synchronizované převodovky u vozů Praga. V Pragovce setrval Ing. Vykoukal téměř 5 let. Vyhlídka na samostatnou konstrukci lidového vozu jej přivedla do Zbrojovky ing. F. Janečka. která v té době vyráběla nejen motocykly, ale i automobily Jawa 700 dle licence D. KW. Jeho přičiněním zde byl v roce 1936 během šesti měsíců vyroben prototyp vozu Jawa Minor s dvoudobým dvouválcem 615 cm3, který při 3500 1 /min dával výkon 14 kW a přes třístupňovou převodovku poháněl přední kola. Celá konstrukce, mimo karosérii, byla dílem ing. Vykoukala. Veřejnost přijala nový vůz Jawa Minor ve/mi příznivě. Na první pohled upoutal elegantní karosérií a pří jízdě překvapil svým výkonem a dobrými jízdními vlastnostmi. Přitom jeho obsluha byla nenáročná, spotřeba paliva překročila jen výjimečně 7 1/100 km a rychlostí 90 kmih se vyrovnal silnějším a dražším vozům. Krátce před začátkem 2. světové války převzal ing. Vykoukal vedení pražské opravny Jawa, kde během války vzniklo malé, dobře ukryté ilegální vývojové středisko, které si zakrátko vysloužilo přezdívku „chytrovna". Zde se vymýšlely a konstruovaly nové typy motocyklů a automobilů, které se tajně vyráběly a také zkoušely na silnici. Aby byly co nejméně nápadné a předešlo se kontrolám a prozrazení zakázané činnosti, byly natřeny vojenskou barvou, jezdily s vojenskými doklady a na vojensky benzín. Tímto způsobem připravoval ing. Vykoukal nového minora, u kterého podstatně modernizoval podvozek i karoserii. Během války bylo vyrobeno 5 různých prototyp ..:, což vyžadovalo jistě nejen značnou dávku odvahy, ale také vzájemné důvěry všech pracovníků. Poslední, definitivní prototyp byl po válce předán do výroby Lete8kým závodům, kamtaké Přešel za svým „dítětem" i ing. Vykoukal. Podvozky nového minora vyráběl Motorlet v Jinonicích, karosérie Rudý Letov v Letňanech. Nový vůz byl vyráběn pod názvem Aero Minor, mezi motoristy se více vžilo označení Minor II. Automobily Aero Minor byly vyráběny až do roku 1951 a celkem jich bylo vyexpedováno 14 000, z toho více než 50 % do zahraničí. Ve své třídě představoval nejprostornější vůz, který umožňoval pohodlné cestování čtyřem osobám s dostatečným prostorem pro zavazadla.

Předsunutí motoru před přední nápravu zvýšilo adhezi poháněných kol a umožnilo i lepší využití vnitřního prostoru. O licencí měla zájem hned v roce 1946 BSA a později i další zahraniční firmy. Minory se speciálními sportovními karosériemi a motory 744 cm3 byly velmi úspěšné i ve sportu. V roce 1949 získala značka Minor pro československé automobily dosud největší vítězství, když v závodě 24 hodin Le Mans tento vůz zvítězil ve své třídě a celkově byl druhý za dvanáctiválcem Ferrari. Zastavení výroby minorů bylo velkou škodou pro československy automobilový průmysl a vůbec pro celé národní hospodářství.
Ing. Vykoukal přešel do konstrukce n. p. Tatra, kde se podílel na přípravě T 603 I T 613. V posledních letech svého života uplatnil své zkušenosti v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze.
Na připojené fotografii je vůz Minor II v méně známém dvousedadlovérn provedení.

Ing. I. Dvořáček
Snímky z archivu autora

 

Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy