Aero Minor II 1946 - 1951
_TOGGLE
o uživateli

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: Jarekminor
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 158

Registrovaných on-line:
Registrovaných: 0
Návštěvníků: 305
Bots: 0
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE
KNIHA

První souhrnná publikace o Aero Minor II.
615 Kč + poštovné 85 Kč
278 stran A4 - Náhled
OBJEDNÁNÍ

_TOGGLE
Nesháníte?

Forum › Technika › Motor a převodovka › Doporučené nastavení karburátorů
Doporučené nastavení karburátorů
... k tomu volant a oba jeho konce
odeslat nové téma    Odpovědět na téma    _PRINTER    Obsah fóra ›  Motor a převodovka

Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
aerominor
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Bře 06, 2012
Příspěvky: 562
Bydliště: Horní Počaply
OdeslatZaslal: Út Bře 06, 2012 9:58 pm
Předmět: Doporučené nastavení karburátorů

Z mého archivu

Seřízení karburátorů SOLEX a JIKOV u vozů MINOR I. A MINOR II.

Společné údaje pro karburátory SOLEX a JIKOV
MINOR I. MINOR II.
Průměr připojovacího hrdla karburátorů mm 26 30
Průměr ventilku plovákové komory mm 2,5 2,5
Plováková komora při pohledu ve směru ssání vlevo vpravo
musí být dopředu ve směru jízdy, což obohacuje směs při akceleraci
při jízdě do kopce a ochozu je směs při brždění a jízdě z kopce. Pozor při zastavení do prudšího kopce, kdy karburátor přetékal nutno uzavřít benzínový kohoutek pod nádrží paliva.

1) Seřízení karburátorů SOLEX – průměry trysek a vzdušníky v setinách mm
vůz difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
MINOR I. 23 120 200 50 150 130 40 mm
MINOR II. 25 110 240 50 150 140 45 mm
až 115 až 260

Poznámky k seřízení karburátorů SOLEX
2) Seřízení MINORA II. Je zcela abnormální proti MINORU I. Což je dáno tím, že vzduch se přivádí do karburátoru kolenem ve kterém se mění směr o 90°. To má nepříznivý vliv na zvýšení ssavích odporů (a proto je větší průměr difuseru). Proudnice se stlačují v dolní třetině průměru difuseru kde se dosahuje maximální hodnoty podtlaku, která je vyšší než u přímého vtoku uprostřed difuseru MINORU I. Tento účinek se zvyšuje s otáčkami takže přiváděcí koleno způsobuje obohacování směsi při vysokých otáčkách, protože výtokový otvor rozprašovače vyúsťuje v dolní třetině difuseru tedy v oblasti nejvyššího podtlaku. To vede k volbě menší hlavní trysky a většího vzdušníku u MINORA II. Nevýhodný poměr trysky a vzdušníku způsobuje však nežádoucí ochuzení směsi v malých a středních otáčkách, takže MINOR II. vyžaduje vyšší provozní otáčky než MINOR I. – v malých otáčkách špatně táhne. Určité zlepšení lze dosáhnout ucpáním dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů emulsní trubičky což dovoluje použití většího vzdušníku nutného pro vysoké otáčky. Pak je možno zkoušet vzdušník 250 až 260 pokud neklesá maximální rychlost vozu dosahovaná na rovině při druhé rychlosti, která je 55 až 60 km/hodinu. Hlavní tryska bývá různá, někdy 110 a u některých MINORŮ II. 115. Volíme nejmenší trysku při které neklesá maximální kroutící moment. (stoupavost vozu na třetí rychlost při cca 50 km/hodinu).
Vzdušník naprázdno bývá u některých vozů 120 což dává zbytečně mnoho. Plně vyhovuje 50 s tryskou 5 motor zbytečně na čtvrt plynu kouří a má vysokou spotřebu.
Vzdušník sytiče u některých MINORŮ II. je 6 mm, to však zhoršuje start v zimě. Doporučuji průměr 4,5 nejvýše 5 mm. Trysky dle tabulky.
Seřízení bohatosti chodu naprázdno se provádí šroubkem bohatosti pod karburátorem, který má být povolen o 1 až 1,5 otáčky od dorazu. Přesná poloha se vyzkouší.
Hladina paliva v plovákové komoře má být taková, aby při naklonění karburátoru o 6° - 10%) plovákovou komorou nahoru palivo ještě nevytékalo. Reguluje se sílou podložky pod ventilkem. Pozor nutno měnit tloušťku jen po desetinách mm neboť zdvojnásobení podložky není přípustné. Do karburátoru pak nestačí dotékat benzín.

3) Seřízení karburátorů JIKOV je stejné pro MINOR I. a MINOR II.
Vedle průměrů trysek jsou v závorce udány průtokové hodnoty dle nového značení, které znamenají průtok vody v ccm/min při spádu 1 m.

MINOR I. difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
MINOR II. prům.mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
karburátor 120 (275) 210 (860) 50 (42) 150 (440) 140 (390) 4,5 mm
JIKOV 23 až 125 (300) 230 (1000)

Poznámky k seřízení karburátoru JIKOV:
Difuser o průměru 23 mm má stejný průtočný průřez jako difuser karburátoru SOLEX 25 mm. Větší difuser nedoporučuji, vede ke zvýšené spotřebě následkem horšího rozprašování a k poklesu maximálního krouticího momentu ve středních otáčkách (horší stoupavost vozu).
Rozprašovač zastiňuje menší plochu a vyúsťuje do středu difuseru. Není tedy tolik ovlivněn deformací prodnic za kolenem u MINORA II.
V porovnání se seřízením SOLEXU pro difuser 23 mm je při stejné hlavní trysce o průměru120 (275) regulace ve vysokých otáčkách poněkud chudší a proto vychází menší vzdušník. Doporučuji vyzkoušet tu nejmenší hlavní trysku, při které ještě neklesá maximální výkon, sterjně jak bylo popsáno při seřizování karburátorů SOLEX. Zkoušíme vzdušníky 210 (860), 220 (940) až 230 (1000).
Seřízení ostatních prvků je stejné jako u karburátoru SOLEX.

4) Seřizování chodu naprázdno bylo popsáno v časopisu AUTOMOBIL 2/65
Případná úprava polohy a tvaru přívěry byla popsána v AUTOMOBILU 1/65
Popis funkce hlavního systému a návaznost chodu naprázdno v AUTOMOBILU 10/65.

V případě potřeby jsem ochoten přispět radou i pomocí, pokud mě to volný čas dovolí.



Ing. Miroslav Dašek
Praha 4, Na Veselí 3
Tel: 930-660
nebo do kanceláře: 548-045 až 9 linka 346

V Praze dne:
13. 12. 1965


P.S. Upozorňuji, že v roce 1966 (patrně koncem roku) má vyjít v SNTL „Příručka automechanika“, kde je obsáhlá stať o karburátorech a jejich seřizování, která vysvětluje podrobně funkci karburátorů JIKOV a uvádí všechny nové typy těchto karburátorů, a zabývá se zejména hledáním provozních závad.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Galerie
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Dub 17, 2012
Příspěvky: 319
Bydliště: Brno - venkov
OdeslatZaslal: So Kvě 11, 2013 6:14 pm
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

jak v praxi řešíte " Určité zlepšení lze dosáhnout ucpáním dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů emulsní trubičky" Otazník Zaletovat???
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Led 28, 2012
Příspěvky: 2430
Bydliště: Brno
OdeslatZaslal: Ne Kvě 12, 2013 8:32 am
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

No jak se to řeší samosebou nevím, ale k těm osazovačkám karburátorů jsem se koukl do avizované knihy:
aerominor :
Z mého archivu
...
P.S. Upozorňuji, že v roce 1966 (patrně koncem roku) má vyjít v SNTL „Příručka automechanika“, kde je obsáhlá stať o karburátorech a jejich seřizování, která vysvětluje podrobně funkci karburátorů JIKOV a uvádí všechny nové typy těchto karburátorů, a zabývá se zejména hledáním provozních závad.

Takže sem dávám tabulku osazení a celé to povídání naskenuju...



karbecyppa.jpg
 Popis:
...upravené vydání z roku 1972
 Velikost souboru:  322.19 KB
 Čteno:  402 krát

karbecyppa.jpg


_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky Galerie
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Dub 17, 2012
Příspěvky: 319
Bydliště: Brno - venkov
OdeslatZaslal: Út Dub 15, 2014 9:20 pm
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

tak metodu "ucpání dvou ze čtyř otvorů v první (horní) řadě otvorů" jsem si už našel - dovnitř špilku (špejli) - klasickou, co používáte na jitrnice při zabíjačce, pasuje přesně Chechty a zaletovat. Ale otázka je , který ďoury ucpat Otazník Otazník Otazník přikládám fotku. budu rád za vaše názory ...



karbec2.jpg
 Popis:
 Velikost souboru:  53.23 KB
 Čteno:  250 krát

karbec2.jpg


_________________
Nashle na silnici ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
mMario
Nováček
Nováček


Založen: Lis 30, 2017
Příspěvky: 2
Bydliště: Hoogkarspel Holland
OdeslatZaslal: Ne Říj 28, 2018 12:47 pm
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Spare partslist for JIKOV karburator

www.veteranobchod.cz/p...652&Lang=1

_________________
0
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi
Rancher
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Led 28, 2012
Příspěvky: 2430
Bydliště: Brno
OdeslatZaslal: Po Říj 29, 2018 8:48 am
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

mMario, jinými slovy Marius Wagenaar, z Holandska poslal předchozí odkaz, protože ho trápí karburátor.

Následně mi napsal na margo karburátor následující dopis.
hrubě přeložený Marius :
Dobrý den Vladimir,
Koupili jsme Minor bez karburátoru a máme od kamarádů karburátor Solex a Jikov.
Zkoušíme Solex UAHD, ale není to žádný úspěch.
Teď mám Jikov, a je to lepší, ale studený start je katastrofa.
Takže teď hledáme správné nastavení trysek pro JIKOV pro Minora

Četl jsem na fóru položku: úpravy karburátoru.
Pro nastavení trysky jsem četl toto:
MINOR I. difuser hlavni okruh chod naprázdno seřízení sytiče
MINOR II. prům.mm tryska vzdušník tryska vzdušník tryska vzdušník
karburátor 120 (275) 210 (860) 50 (42) 150 (440) 140 (390) 4,5 mm
JIKOV 23 až 125 (300) 230 (1000)

Nechápu přesně co říká pisatel ()
Můžete mi vysvětlit tento text? ***
Používám karburátor JIKOV 30 POH na Minor.

Nastavení trysek je:
TH Hlavní tryska 175
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno ?? (nemůže přečíst)
TS Tryska sytiče 120
VS tryska vzdušníku 4.5

Děkuji za odpověď
Zdravím,
Marius
*** Tohle Mariusovi vysvětlím,
stejně tak mu mohu poslat tabulku, která je v Knížce... podle Věstníku Minor klubu:
TH Hlavní tryska 110-120
VH Hlavní vzdušník 210
TN Tryska běhu naprázdno 50
VN Vzdušník běhu na prázdno 150
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4.5


v Knížce je uvedeno také osazení podle továrního nastavení:
TH Hlavní tryska 120
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno 120
TS Tryska sytiče 120
VS tryska vzdušníku 6


stejně tak je v Knížce je uvedeno DOPORUČENÉ osazení:
TH Hlavní tryska 120-125
VH Hlavní vzdušník 210-230
TN Tryska běhu naprázdno 50
VN Vzdušník běhu na prázdno 150
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4,5


Vykřičník A pak se v tom vyznej a raď na dálku, když je to taková alchymie.

Nápad Ale má někdo nějaký nápad/poznámku, k tomu tragickému startování?
Mne napadá jen nefunkční odstředivý regulátor...

Otazník Dlouhodobá otázka:
Jak máte osazené Vaše karburátory?

_________________
Mám rád stará auta, staré zvyky a stará vína. Dělají mne mladým.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Zobrazit autorovy WWW stránky Galerie
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Úno 28, 2015
Příspěvky: 674
Bydliště: Brno-Husovice
OdeslatZaslal: Út Říj 30, 2018 11:39 am
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Vladimíre máš pravdu že je to alchymie.

Nemyslím si že by to dělal odstředivý regulátor leda že by zůstal zaseklý jako ve vysokých otáčkách to snad. Vyzkoušel bych se podívat na svíčky.

Jinak je to opravdu na dálku těžký s Vojtou jsme to zkoušeli a vymněnovali trysky a vzdušníky až jsme našli kompromis při kterém to jakš-takš fungovalo a myslím že s tím osazením jezdí dodnes.

Rancher :
Podle sdělení Mariuse, je odstředivá regulace Ok a funguje podle manuálu.


Naposledy upravil JaraII dne Út Říj 30, 2018 11:44 am, celkově upraveno 1 krát
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Úno 28, 2015
Příspěvky: 674
Bydliště: Brno-Husovice
OdeslatZaslal: Út Říj 30, 2018 11:40 am
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Jo na minoru mám Jikov tak se podívám čím je osazen. Mrk
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Martin
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Dub 17, 2012
Příspěvky: 319
Bydliště: Brno - venkov
OdeslatZaslal: St Říj 31, 2018 10:42 pm
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

nefunkční odstředivý regulátor bych v tom možná nehledal (jezdil jsem dost dlouho bez něho startovalo to na škubnutí starterem. Mrknul bych na výšku hladiny a utěsnění okolo "komory emulzní trubičky" a hlavně falešnej vzduch okolo hřídelky klapky. jak se píše v DP: "...opotřebený hřídelík přívěry bývá někdy zdrojem hluku motoru a někdy i ZDROJEM POTÍŽÍ PŘI NATÁČENÍ MOTORU, neboť kolem tohoto hřídelíku vniká falešný vzduch do motoru .... "

_________________
Nashle na silnici ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
JaraII
ZASL. MIN.
ZASL. MIN.


Založen: Úno 28, 2015
Příspěvky: 674
Bydliště: Brno-Husovice
OdeslatZaslal: Čt Lis 01, 2018 8:07 am
Předmět: Re: Doporučené nastavení karburátorů

Tak tu máš nastavení mého karburátoru

TH Hlavní tryska 120
VH Hlavní vzdušník 200
TN Tryska běhu naprázdno 40
VN Vzdušník běhu na prázdno 120
TS Tryska sytiče 140
VS tryska vzdušníku 4.5
Rancher na to :
takže klasické, čili doporučené osazení. Dík.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma    Odpovědět na téma    _PRINTER   Obsah fóra ›  Motor a převodovka
Strana 1 z 1
Časy uváděny v GMT + 1 hodina



Přejdi na:  


Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžete připojovat soubory k tomuto fóru
Můžete stahovat soubory z tohot fóra


Stránky o automobilu Aero Minor II. Výroba: LETOV a MOTORLET (Walter) - závody Jinonice a Letňany, Československo, 1946 - 1951 ©2002-2012 Luboš Balcar, Pavel Krbec, Vladimír Nešpor a všichni aktivní uživatelé stránek. Použití jakýchkoliv autorských materiálů, tj. textů i obrázků z tohoto webu je možné pouze se souhlasem a uvedením zdroje - www.minory.cz


Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy